Col·loqui amb Jaume Funes, psicòleg, educador i periodista. Cloenda del curs de l'Escola Lliure El Sol 2012-2013.
Ens preguntàvem quina
pot ser l’aportació de l’associacionisme a l’hora de donar resposta a les
necessitats dels adolescents, en el marc dels profunds canvis socials en que ens
trobem immersos.
Jaume Funes ha començat analitzant els paradigmes des dels
que abordem el concepte d’adolescència: de què es tracta? Com es defineix? i de
l’associacionisme: quin rol té? Com encaixa en els canvis socials?
Ha proposat una anàlisi en quatre àrees: ocupar-se de les
necessitats dels adolescents, abordar la identitat online dels joves,
comprendre els joves a qui ens adrecem i de quin entorn formen part i
finalment, saber que l’adolescència és una etapa per a les persones d’aclarir-se
sobre quin és el seu espai i rol al món, d’apoderament d’aquest espai i de “liar-la”: assumir la responsabilitat
del canvi.
Funes ha destacat la dificultat d’analitzar adequadament
cadascun d’aquests aspectes, en especial a l’hora de comprendre les necessitats
que tenen els adolescents: aclarir la seva situació, conèixer-se, aprendre la
gestió dels riscos, desnevolupar autonomia i responsabilitat i aprendre a
conviure. Tots aquests, aspectes en els que l’associacionisme pot esdevenir un espai
de treball i creixement.
En relació a la identitat online de l’adolescència, Jaume
Funes ha recalcat que és una realitat que no podem obviar i que l’associacionisme
ha de tenir la seva pròpia identitat online, per a poder compartir estratègies
amb els joves. Aquesta identitat no ha d’emular allò que els joves són o fan,
sinó més aviat, ser un espai de d’enllaç i suport. Ha exposat nombrosos casos
en que psicòlegs, educadors o terapeutes utilitzen canals de les xarxes socials
per a establir contacte i treballar amb els joves. Paral·lelament, ha analitzat
l’impacte que tenen les xarxes socials com a mirall per als joves, en relació a
als amics i coneguts.
Pel que fa al coneixement dels espais en que viuen i es
troben les persones a l’adolecència, Funes ha destacat que el més habitual és
que es defineixin per oposició, i que cal resoldre aspectes concrets en espais
en que els joves participen: l’escola, l’associacionisme o en definitiva: els
espais de participació o decisió.
En aquest sentit, ha destacat que els adolescents han de rebre
el missatge que no estan sols, que poden trobar d’altres persones (adolescents
o no) que els podran acompanyar en el procés. Si l’adolescent assumeix que no
està sol, podrà entomar el debat sobre en quines condicions pot demanar suport
o acompanyament. En aquest aspecte, ha destacat que cal un recolzament en les
transicions que viuen els adolescents ja siguin en diferents moments o espais, com
la formació, els canvis personals o de l’entorn, les relacions, entre d’altres.
Finalment, ha destacat que l’associacionisme pot ser una
peça de l’engranatge, sempre que abordi la complexitat de la realitat de l’adolescència
i sempre que aporti suports i comprensió de la situació de l’adolescent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada